Konstruksi Peran Ibu Ideal dalam Iklan Vicks Vaporub Tahun 2023
Main Article Content
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui konstruksi peran ibu ideal dalam iklan Vicks Vaporub tahun 2023 edisi “Rahasia Hebat Tangan Ibu”. Berdasarkan hal tersebut, metode yang tepat untuk mengkaji penelitian ini adalah dengan menggunakan metode semiotika. Dari penelitian tersebut ditemukan bahwa pada iklan Vicks Vaporub secara jelas menampilkan perempuan, dalam hal ini ibu sebagai tokoh utama iklan. Namun, representasi ibu dalam iklan ini hanya sebatas seorang ibu rumah tangga yang terbatas bekerja di wilayah domestik atau hanya mengurus rumah, serta telaten dalam merawat dan melayani seluruh anggota keluarga. Selain itu, budaya patriarki juga terlihat jelas dalam iklan ini.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, the copyright of the article shall be assigned to Jurnal Audiens as the publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all forms and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
Authors should sign Copyright Transfer Agreement when they have approved the final proofs sent by Jurnal Audiens prior to the publication. Jurnal Audiens strive to ensure that no errors occur in the articles that have been published, both data errors and statements in the article.
Jurnal Audiens keep the rights to articles that have been published. Authors are allowed to use their works for any purposes deemed necessary without written permission from Jurnal Audiens with an acknowledgment of initial publication in this journal.
License
All articles published in Jurnal Audiens are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA) license. You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
References
Anindia Putri, R., & Putri, K. Y. (2021). Konstruksi Peran Ibu pada Poster Film Bird Box (Analis Semiotika Charles S. Peirce) Construction Of The Role Of The Mother In The Film Poster Bird Box. 15(2), 2579–8146. http://journal.ubm.ac.id/
Iye, R., Susiati, S., & Karim, K. (2020). Citra Perempuan dalam Iklan Sabun Shinzui. Sang Pencerah: Jurnal Ilmiah Universitas Muhammadiyah Buton, 6(1), 1–7. https://doi.org/10.35326/pencerah.v6i1.529
Hartley, J. (2003). A short history of cultural studies. A Short History of Cultural Studies, 1–189. https://doi.org/10.4135/9781446216934
Khadijah, Ute Lies Siti. 2019. Komunikasi dan Budaya Kontemporer. Bandung: Unpad press.
Laughey, D. (2007). Key themes in media theory. Key Themes in Media Theory, 1–29.
Mardinsah, F., & Wibowo, T. O. (2023). Konstruksi Peran Ibu dalam Video Klip Bertaut. KALBISIANA Jurnal Sains, Bisnis dan …, 9(1), 69–81. http://ojs.kalbis.ac.id/index.php/kalbisiana/article/view/757
Muwarni, E. (2010). Konstruksi “Bentuk Tubuh Perempuan” Dalam Iklan Televisi. Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1), 10–19.
Perwira, B. Y., Mayasari, M., & Hariyanto, F. (2019). Kontruksi Makna Perempuan Perokok Studi Fenomenologi Kontruksi Makna Perempuan Perokok Di Karawang. Jurnal Politikom Indonesiana, 4(1), 167–176. https://doi.org/10.35706/jpi.v4i1.1999
Putra, G. B. S. (2021). Analisis Strategi Kreatif pada Iklan Bank BJB Versi “ Anti Panik dengan BJB DIGI ” Tahun 2020 Gede Bayu Segara Putra Program Studi Desain Komunikasi Visual , Fakultas Seni Rupa dan Desain , Institut Seni Indonesia Denpasar Abstrak. Amarasi: Jurnal Desain Komunikasi Visual, 2(1).
Runtiko, A. G. (2017). Konstruksi Budaya Maskulin dalam Iklan. Jurnal Penelitian Komunikasi, 14(1), 63–80. https://doi.org/10.20422/jpk.v14i1.169Anwar, L. P., & Wulandari, H. (2022). Analisis Semiotika Tentang Representasi Disfungsi Keluarga Dalam Film Boyhood. Journal of Discourse and Media Research, 1(01), 60–78.
Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and signifying practices spectacle of the other. Sage Publication, 391.
Kasali, R. (2007). Membidik Pasar Indonesia Segmentasi Targeting Positioning. PT Gramedia Pustaka Utama.
Khadijah, U. L. S. (2019). Komunikasi dan Budaya Kontemporer. In Komunikasi dan Budaya Kontemporer. Unpad press.
Kotler, P. (2004). Manajemen Pemasaran Edisi Milenium. PT Prihallindo.
Perwira, B. Y., Mayasari, M., & Hariyanto, F. (2019). Kontruksi Makna Perempuan Perokok Studi Fenomenologi Kontruksi Makna Perempuan Perokok Di Karawang. Jurnal Politikom Indonesiana, 4(1), 167–176. https://doi.org/10.35706/jpi.v4i1.1999
Puspitasari, F. (2013). Representasi Stereotipe Perempuan Dalam Film Brave. Jurnal E-Komunikasi, 1(2), 24. http://publication.petra.ac.id/index.php/ilmu-komunikasi/article/view/889/789
Salama, F. A., Putri Anjani, R. V., & Anindya, N. (2022). Representasi Domestifikasi Peran Ibu dalam Iklan Nutella Mummypedia. Jurnal Audiens, 3(4), 250–258. https://doi.org/10.18196/jas.v3i4.14532
Sitanggang, A. (2019). Konstruksi Makna Iklan “Gojek Mempersembahkan: Cerdikiawan.” Jurnal Spektrum Komunikasi, 7(2), 48–63. https://doi.org/10.37826/spektrum.v7i2.45
Worotitjan, H. G. (2014). Konstruksi Kecantikan Dalam Iklan Kosmetik Wardah. Jurnal E-Komunikasi, 2(2), 1–10.
Williams, K. (2003). Understanding Media Theory. 266.