Eksploitasi Seksualitas Perempuan dalam Iklan Kondom Sutra Gerigi – Bikin Nagih
Main Article Content
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk membahas tentang seksualitas perempuan dalam iklan Sutra Gerigi - Bikin Nagih yang memperlihatkan objektifikasi seksual dari tubuh perempuan. Penelitian ini menggunakan semiotika dari Roland Barthes sebagai metode penelitiannya. Hasil temuan yang didapatkan menunjukkan bahwa iklan Sutra Gerigi - Bikin Nagih” ini menggunakan male gaze dan menampilkan perempuan sebagai objek pemuas. Eksploitasi seksualitas terlihat jelas pada iklan Sutra Gerigi - Bikin Nagih dan ditandai dengan narasi dan adegan seperti pakaian terbuka, membelai leher untuk menggoda, suara desahan, dan lain-lain. Perempuan ditampilkan sebagai obyek seks yang menggoda bagi laki-laki dalam iklan ini.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, the copyright of the article shall be assigned to Jurnal Audiens as the publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all forms and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
Authors should sign Copyright Transfer Agreement when they have approved the final proofs sent by Jurnal Audiens prior to the publication. Jurnal Audiens strive to ensure that no errors occur in the articles that have been published, both data errors and statements in the article.
Jurnal Audiens keep the rights to articles that have been published. Authors are allowed to use their works for any purposes deemed necessary without written permission from Jurnal Audiens with an acknowledgment of initial publication in this journal.
License
All articles published in Jurnal Audiens are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA) license. You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
References
Apriliyadi, E. K., & Hendrix, T. (2021). Kajian fenomena pandemi Covid-19 di Indonesia: Perspektif wacana, pengetahuan dan kekuasaan Foucault. Sorot, 16(2). https://doi.org/10.31258/sorot.16.2.99-117
Ardiansyah, A. S. (2012). Konstruksi Seksualitas Perempuan di Majalah Men’s Health. Komunikator, 4(02).
Asrofah. (2014). Semiotik Mitos Roland Barthes Dalam Analisis Iklan Di Media Massa. Jurnal Sasindo, 2(1).
Faadhilah, M. S., Aliazzra, M. F., & Tsany, F. A. (2022). Eksploitasi Seksualitas Perempuan dalam Iklan Shopee Versi Big Sale 11.11 2020. Jurnal Audiens, 3(4). https://doi.org/10.18196/jas.v3i4.14520
Fajarianto, A., & Wibowo, J. H. (2023). Analisis Semiotika Eksploitasi Tubuh Wanita Dalam Iklan Sabun Vitalis Body Wash Di Televisi. Semakom ….
Freddy H. Istanto. (2000). Rajutan Semiotika Untuk Sebuah Iklan Studi Kasus Iklan Long Beach. Nirmana, 2(2).
Hartley, J. (2003). A short history of cultural studies. In A Short History of Cultural Studies. https://doi.org/10.4135/9781446216934
Laughey, D. (2007). Key themes in media theory. Key Themes in Media Theory.
Lukitaningsih, A. (2013). Iklan Yang Efektif Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran. In Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan (Vol.
Madina, I. H., & Kumala, A. D. (2020). Eksploitasi Sensualitas Tubuh Perempuan dalam Iklan Cat Avian Versi Awas Cat Basah. Jurnal Audiens, 1(2). https://doi.org/10.18196/ja.12020
Mubarok, I. (2013). Male Gaze Dalam Film The Handmaiden. Integration of Climate Protection and Cultural Heritage: Aspects in Policy and Development Plans. Free and Hanseatic City of Hamburg, 26(4), 1–37.
Mulyaden, A. (2021). Kajian Semiotika Roland Barthes terhadap Simbol Perempuan dalam Al-Qur’an. Hanifiya: Jurnal Studi Agama-Agama, 4(2). https://doi.org/10.15575/hanifiya.v4i2.13540
Munfarida, E. (2009). Kritik Wacana Seksualitas Perempuan. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 4(1).
Muslimah, T. A., Putra, P. S., & Deinarvi, T. N. (2022). Eksploitasi Tubuh Perempuan dalam Iklan Obat Perkasa Versi Miss Lorenxo. Jurnal Audiens, 3(4). https://doi.org/10.18196/jas.v3i4.14534
Nurharjadmo, W. (1999). Seksualitas Anak Jalanan. Pusat Penelitian Kependudukan.
Pah, J. J. (2018). Mitos Seksualitas Dalam Iklan. Nyimak (Journal of Communication), 2(1). https://doi.org/10.31000/nyimak.v2i1.723
Pujiati, T. (2015). Analisis Semiotika Struktural pada Iklan Top Coffe. Jurnal Sasindo UNPAM, 3(3).
Rukiah, Y. (2017). Citra (Image) Perempuan sebagai Objek Seksualitas dalam Iklan Studi Kasus Iklan Axe. Magenta| Official Journal STMK Trisakti, 1(02).
Siswanti, R., Sunarto, & Yusrina, A. (2022). Representasi Objektifikasi Seksualitas Wanita Pada Iklan Kondom Sutra Versi “Mantap –Mantap Makin Mesra” Di Antv Pada Pukul 02.00 WIB Malam. Interaksi Online, 10(4), 113–120.
Storey, J. (Ed. . (1994). Cultural Theory and Cultural Culture: A Reader. Harvester Heatsheaf.
Sukyadi, D. (2013). Dampak Pemikiran Saussure Bagi Perkembangan Linguistik Dan Disiplin Ilmu Lainnya. Parole, 3(2).
Viqri, M. (2022). Representasi Objektifikasi Tubuh Perempuan Dalam Video Klip (Analisis Semiotika John Fiske Pada Video Klip (G)I-DLE – Nxde, Stellar – Marionette dan AOA – Miniskirt. NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 10(8), 3958–3967.
Webb, J. (2012). Understanding Representation. In Understanding Representation. https://doi.org/10.4135/9781446213131
Widjanarko, K. I. W. (2023). Representasi Perempuan Dalam Lirik Lagu Album T.R.I.A.D Karya Ahmad Dhani (Kajian: Analisis Wacana Kritis Sara Mills). Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(1). https://doi.org/10.31943/bi.v8i1.357