Fenomena Buzzer dan Pengaruhnya dalam Proses Pesta Demokrasi di Indonesia Tahun 2024
Main Article Content
Abstract
Fungsi buzzer dalam membentuk opini publik selama kampanye politik telah mendapat banyak perhatian di seluruh dunia. Banyak para politisi sampai ke partai politik menggunakan buzzer menghasilkan opini publik dan dukungan bagi calon pemimpin. Buzzer di Indonesia memiliki kecenderungan untuk mempublikasikan konten yang salah dan disinformasi dengan menggunakan akun palsu yang diperasikan oleh orang – orang dan robot dalam jumlah besar. Pesan dikeluarkan oleh buzzer dapat menyebabkan sebuah opini atau topik menjadi tren di media sosial. Artikel ini akan mengelaborasikan peran buzzer dalam pembentukan opini publik di media sosial dengan teori ekonomi politik kemudian pengaruhnya terhadap kondisi komunikasi. Penulis menggunakan data dengan penelitian terdahulu untuk menjadi sumber referensi dan juga menggunakan social network analytic SNA dari Netlytc.rg dalamanalisis fenomena buzzer dan dampaknya terhadap kancah politik Indonesia.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, the copyright of the article shall be assigned to Jurnal Audiens as the publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all forms and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
Authors should sign Copyright Transfer Agreement when they have approved the final proofs sent by Jurnal Audiens prior to the publication. Jurnal Audiens strive to ensure that no errors occur in the articles that have been published, both data errors and statements in the article.
Jurnal Audiens keep the rights to articles that have been published. Authors are allowed to use their works for any purposes deemed necessary without written permission from Jurnal Audiens with an acknowledgment of initial publication in this journal.
License
All articles published in Jurnal Audiens are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA) license. You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
References
Abbiyyu, M. D., & Nindyaswari, D. A. (2022). Penggunaan Buzzer dalam Hegemoni Pemerintahan Joko Widodo. Langgas: Jurnal Studi Pembangunan, 1(2), 70–81. https://doi.org/10.32734/ljsp.v1i2.9136
Akmaliah, W. (2018). Bukan Sekedar Penggaung (Buzzers): Media Sosial dan Transformasi Arena Politik. Maarif, 13(1), 9–25. https://doi.org/10.47651/mrf.v13i1.9
Anugerah, B. (2021). Urgensi Pengelolaan Pendengung (Buzzer) Melalui Kebijakan Publik Guna Mendukung Stabilitas Politik di Indonesia The Urgency of Buzzer Management through a Public Policy in Order to Support the Political Stability in Indonesia. Jurnal Kajian Lembaga Ketahanan Nasional Indonesia, 8(3), 391–407.
Ariska, Y., Syaefudin, & Rosmaniah. (2021). Komodifikasi ODGJ pada Kanal Youtube dalam Perspektif Ekonomi Politik di Media Baru. Jurnal Ilmu Komuikasi, 8(1), 65–76.
Bradshaw, S., & Howard, P. N. (2019). The Global Disinformation Disorder: 2019 Global Inventory of Organised Social Media Manipulation. Working Paper 2019.2. Oxford, UK: Project on Computational Propaganda.
Faulina, A., Chatra, E., & Sarmiati, S. (2020). Peran buzzer dan konstruksi pesan viral dalam proses pembentukan opini publik di new media. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(1), 1. https://doi.org/10.29210/30031390000
Istiani, N., & Islamy, A. (2020). Fikih Media Sosial Di Indonesia. Asy Syar’Iyyah: Jurnal Ilmu Syari’Ah Dan Perbankan Islam, 5(2), 202–225. https://doi.org/10.32923/asy.v5i2.1586
Maualana, H. F., & Hastuti, H. (2022). Peran Buzzer Politik Dalam Pembentukan Opini Publik Dukung Anies Baswedan Di Sosial Media Twitter. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik Dan Komunikasi Bisnis, 6(1), 111. https://doi.org/10.24853/pk.6.1.111-122
Mustika, R. (2019). Pergeseran Peran Buzzer Ke Dunia Politik Di Media Sosial. Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi, 2(2), 144–151. https://doi.org/10.17933/diakom.v2i2.60
Perdana, D. D. (2017). KOMODIFIKASI DALAM TAYANGAN TELEVISI (Kajian Terhadap Program Indonesian Idol 2014). Profesional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik, 4(1). https://doi.org/10.37676/professional.v4i1.446
Rudi Trianto. (2023). Buzzer sebagai Komunikator Politik. An-Nida’ : Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 11(2), 74–97. https://doi.org/10.61088/annida.v11i2.562
Saraswati, M. S. (2018). Social Media and the Political Campaign Industry in Indonesia. Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 3(1). https://doi.org/10.25008/jkiski.v3i1.124
Sugiono, S. (2020). Fenomena Industri Buzzer Di Indonesia: Sebuah Kajian Ekonomi Politik Media. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 47–66. https://doi.org/10.15575/cjik.v4i1.7250
Syahputra, I. (2017). Demokrasi Virtual Dan Perang Siber Di Media Sosial: Perspektif Netizen Indonesia [Virtual Democracy and Cyber War on Social Media: The Perspective of Indonesian Netizens]. Jurnal ASPIKOM, 3(3), 457.
Teguh Priyo Sadono, F. F. (2015). Pemberitaan Bergabungnya Hary Tanoesoedibjo Ke Partai Hanura (Analisis Ekonomi Politik Media Dalam Framing Portal Online Okezone.com dan Metrotvnews.com). Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, vol 1, No. https://journal.ubm.ac.id/index.php/bricolage/article/view/1635